Autorij tips

Ik ben geen ster in autorijden. Dat was ik al niet toen ik mijn rijbewijs haalde, en nu 3 jaar later ben ik nog steeds hopeloos. Ik heb al meerdere keren dramatische situaties meegemaakt in le Opel. Het bakbeest van mijn ouders. Er zijn zo veel meer dingen die te maken hebben bij het autorijden waar je pas na je rijbewijs achterkomt. Hier een aantal van mijn autorijkunsten/blunders.


Diesel en Benzine is niet hetzelfde

Mijn lesauto was een diesel. Iets wat ik op dat moment niet wist en pas achter kwam toen ik een testritje in mijn ouders auto mocht maken. Ik, met mijn pas gehaalde rijbewijs had zo'n zin om weg te scheuren. Ik stapte in le Opel en ik kreeg de auto niet vooruit. Hij was aan, ik liet de koppeling komen en boem, hij viel uit. Verschil nummer 1. Bij de diesel auto hoefde ik niet meteen te schakelen wanneer ik weg wou rijden. Ik kon gerust een meter of 5 rijden en dan pas schakelen en hem in zijn 1 zetten. Bij een benzine auto moet je dus al meteen schakelen en gas geven. Dit vond ik nog het moeilijkste bij rotondes. Men o men, elke keer sloeg de auto af. 

Benzine tip: Gassen! Van vriendinnen en klasgenoten hoorde ik dat ik het gaspedaal maar wat meer in moest drukken wanneer ik ergens moest stoppen en dan weer oprijden. Wel oppassen geblazen want je rijd als een idioot over de rotonde.


Boem Bats

Ongelukken zitten in een klein hoekje. Zelf heb ik twee kleine botsingkjes gehad die meer schade aanrichten aan le Opel dan aan de auto van iemand anders. Afkloppen dus. Een vriendin van mij, Ot, heeft een keer een aanrijding gehad met een vrachtwagen. Niet haar schuld. Wel veel gedoe. Ook veel anderen die ik ken hebben al eens wat met de auto gehad. Vooral parkeren zorgt voor veel ongelukken.

Ongeluk tip: Zorg er voor dat je een Europees schadeformulier in de auto hebt. Heb je dit niet, zorg er dan voor dat je weet wat je moet vragen ( neem het schadeformulier een keer door!) + maak foto's!

Het lukt niet

In paniek raken achter het stuur is heel normaal. Dit kan door zo veel verschillende redenen komen en veel oorzaken hebben. Ik las toevallig dit artikel van Jet van Nieuwkerk en Liesbeth Rasker van Amayzine en herkende mijzelf hier zo in!  Zelfs op het Friese platteland kunnen deze situaties zich voordoen. En daar heb ik geen file of tunnel voor nodig. Wel een nieuwe overgevoelige le Opel van heit en mem. Waar ik dus absoluut niet mee om kan gaan.

Keep calm tip: Je hebt je rijbewijs niet voor niks. Autorijden kan je dus wel. Adem rustig in en uit. Lukt het echt niet? Probeer dan ergens aan de kant te gaan staan of neem een afrit. Zit er iemand naast je die een rijbewijs heeft, vraag dan diegene of die even wil rijden. En koop wanneer je zelf geld hebt voor een auto een andere dan je ouders.

Wat zijn jouw beste tips?


Afbeelding via weheartit

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.