Recept: cake net even anders

Het is weer tijd om een cake te bakken. En niet één maar zelfs twee. Komende zaterdag heb ik een studiedag met de gehele brassband waar ik in speel. Elke keer proberen we met de band een studiedag in te plannen als wij naar een concours gaan. Vorig jaar heb ik voor bij de koffie cake gebakken om de dag goed te beginnen. We weten wat men zegt ‘een goed begin is het halve werk’. Ik kreeg alleen maar positieve reacties en dacht eraan om er een traditie van te maken. Dus ik ga weer aan de slag in de keuken voor de komende studiedag voor  wat lekkers bij de koffie.

Ik zal jullie het geheime recept verklappen, want nee ik maak de cake niet volgens de instructie op het pakje. Het is een ietwat ongezondere versie, want jammer genoeg gaat er een heel pakje gesmolten boter in. Maar hij is wel heerlijk!

Image and video hosting by TinyPic

De ingrediënten:


250 gram cakemeel
200 gram suiker
2 pakjes vanillesuiker
1 pakje gesmolten boter
4 middelgrote eieren
Paneermeel
Olijfolie om cakeblik in te smeren

Dus geen melk in deze cake!

De Voorbereidingen

Voordat ik ga beginnen, zet ik eerst alles klaar. Ik weeg de ingrediënten al van te voren af, zodat ik geen fouten meer kan maken als ik bezig ben. Dan doe ik suiker en vanillesuiker in een kom en voeg de eieren hier aan toe. Als dit bij elkaar zit in een kom doe ik het gas aan waar een steelpannetje op staat met de boter erin. Dit doe ik op een zacht vuurtje zodat de boter langzaamaan kan smelten. Gelijktijdig zet ik de oven ook aan op 160 graden Celsius met boven- en onder warmte, de klassieke verwarmingswijze die elke oven wel heeft. 

Mijn tweede stap; ik vet het cakeblik in met olijfolie en smeer het goed uit met een kwastje. Dan doe ik paneermeel in het blik (geen gekruid paneermeel, anders wordt het een vreemde combinatie) en schud goed, zodat het paneermeel goed aan de zijkanten van het blik komt te zitten. Zo is het goed verdeeld en zit op elk vlak paneermeel. 

Dan mix ik de suiker en de eieren gedurende 10 tot 12 minuten, totdat het een mooi, zacht en luchtig mengsel is geworden. Het liefst mix ik met de mixer in mijn hand, zo komt er meer lucht in het mengsel. Wanneer dit klaar is zet ik de mixer aan kant en voeg ik het cakemeel toe aan het mengsel. Voordat je het cakemeel toevoegt moet je deze van te voren even doorzeven om geen klontjes in je mengsel te krijgen. Beetje bij beetje voeg je cakemeel toe aan het mengsel en roer je dit er door heen met een garde. Als het cakemeel erin zit moet de gesmolten boter er door. Voor de zekerheid roer ik de gesmolten boter een keer door om klontjes te voorkomen. De boter voeg je beetje bij beetje toe aan het mengsel en tussendoor blijf je rustig doorroeren met de garde. Doe niet te wild met de garde anders verdwijnen alle luchtbellen uit het mengsel.

Image and video hosting by TinyPic

De oven in

Als het goed is, is je beslag nu klaar. Voor de zekerheid houd ik de kom wat schuin en ga ik met de garde nog even door het beslag om te kijken of al het cakemeel en de boter goed gemengd is. En dan mag het beslag in het cakeblik! Zet nu het blik in het midden van de oven. Hij mag nu een uur bakken. Meestal kijk ik na drie kwartier al even in de oven om te kijken hoe het gaat. Na een uur check ik met een houten prikker of de cake gaar is. Ik prik midden in de cake en als de prikker schoon, dus zonder beslag, uit de cake komt is hij klaar.

In de tussentijd dat de cake in de oven staat heb ik natuurlijk de restjes cakebeslag opgegeten. Ook zet ik een plank klaar waar de cake op kan en 2 stukken aluminiumfolie die om de cake moeten.

Image and video hosting by TinyPic Smullen maar!


De cake is klaar en kan uit de oven gehaald worden. Snijd de cake aan de zijkanten voorzichtig los van het blik en nu moet de cake op de kop gezet worden. Je kantelt de cake op een klaargelegd stuk aluminiumfolie. Kantel de cake in een redelijk snelle beweging en meestal komt hij er goed uit. Nu leg je er nog een stuk folie omheen en je kunt de cake gaan inpakken. Je draait hem weer om, wel voorzichtig natuurlijk en je kunt gaan smullen.


En wat vind je? Is hij niet lekker! 

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.