Studievertraging: Saar

Toen ik in 2010 begon aan mijn HBO opleiding had ik nooit durven dromen dat ik nu nog zou studeren. Het plan was om in 2014 af te studeren. Ik dacht dat ik meteen de goede opleiding had gevonden en dat die vier jaar met plezier zou gaan doen. De realiteit was echter anders. Na een paar maanden voelde ik dat ik niet op mijn plek zat en dat dit niet de juiste studie voor mij was.

Inspirerende SLB gesprekken


Ik probeerde die twijfels uit te schakelen. Iedereen die ik vroeg had twijfels over zijn of haar opleiding. Het was gewoon even wennen. Ik ging door, hup, die twijfels zouden wel weer verdwijnen dacht ik. In mei had ik een gesprek met mijn SLB’er en dat veranderde voor mij alles. Zij dacht niet dat ik de opleiding zou halen, ik hoefde volgens haar ook geen hbo te doen, mbo was voor mij ook goed genoeg, bladiebladiebla. Op dat moment ging bij mij echt de knop om en heb ik besloten om te stoppen met die opleiding.

Dit was dus in mei, ik had inmiddels al 54 van de 60 punten behaald en was op zoek naar een stageplek voor het tweede jaar. Waarschijnlijk had ik doorgezet met mijn opleiding als het gesprek met mijn SLB’er niet zo slecht was verlopen. Ik twijfelde in die tijd nog steeds aan mijn opleiding en het hebben van een SLB’er die geen vertrouwen in mij had was de druppel die de emmer deed overlopen.

Het aan iedereen vertellen


Het moeilijkste vond ik het nog om het aan mijn ouders te vertellen. Zij hadden dat schooljaar voor mij betaald en waren trots dat ik het hbo kon gaan doen. Alle twee hebben ze zelf niet gestudeerd. Gelukkig reageerden ze niet super boos of verdrietig. Natuurlijk vonden ze het jammer dat ik een jaar lang een opleiding had gedaan maar nadat ik alles had uitgelegd snapten ze mij ook wel. Mijn vriendinnen vonden het ook niet raar dat ik was gestopt ze wisten dat ik al een hele tijd twijfels had.

Zelf vond ik het wel erg. Het voelde alsof ik had gefaald en dat ik een mislukkeling was. Mijn Propedeuse heb ik helaas net niet gehaald. Op 1 toets na. Heel erg jammer, maar ik had de P toch niet bij mijn nieuwe opleiding kunnen gebruiken.

Ik heb er geen spijt van

Mijn  studievertraging is dus eigenlijk een bewuste keuze geweest. Ik heb er zelf voor gekozen om te stoppen met die opleiding. Ik heb erg geen spijt van. Wel had ik me van te voren meer moeten oriënteren op een vervolgopleiding na de havo. Dit heb ik niet al te slim aangepakt. Inmiddels ben ik aan het afstuderen. Een jaar later dan ik eigenlijk had moeten doen. Iets wat mijn oude SLB’er waarschijnlijk nooit had gedacht.

Ik snap trouwens dat niet iedereen dit ziet als studievertraging. Ik rond immers deze nieuwe studie hopelijk wel binnen de 4 gestelde jaren af. 

De komende maanden zullen er meer blogposts online komen waarin verschillende personen hun verhaal over studievertraging gaan vertellen. Verhalen waarin de keuze voor studievertraging bewust is geweest maar ook verhalen waarin de vertraging lag aan onvoorziene omstandigheden.


Heb jij ook te maken gehad met studievertraging? En waarom?

✪ Twitter | Instagram Bloglovin 

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.