Studiekeuze: Rens

In 2011 haalde ik mijn HAVO - diploma en toen was het de bedoeling om te gaan studeren. Maar een studie kiezen was voor mij al een heel struikelblok.


Studiekeuze

Als klein meisje wist ik al heel goed wat ik later wilde worden; Verloskundige! Dit was toen ik op de middelbare school zat nog steeds mijn droom; helpen om kinderen op de wereld te zetten. Ik vind het nu nog steeds een van de mooiste dingen in het leven. Maar er was iets dat hier een stokje voor stak. Ik heb 13 jaar lang op turnen, acro en springen gezeten en daardoor heb ik gewrichtsproblemen gekregen. Net nadat ik gestopt was met turnen kreeg ik steeds meer last van mijn heupen, tijdens de gymlessen was het al eens gebeurd dat mijn heup uit de kom ging, maar het werd erger. Natuurlijk ben ik zo koppig dat ik niet naar de huisarts wilde dus ik ging naar directe toegang fysiotherapie. Hier wisten ze al snel te zeggen dat ik hypermobiel ben. Vanaf dat moment kreeg ik een label op me: hypermobiliteit syndroom. 

Uiteenspattende droom

Ik kreeg te horen dat mijn gewrichtsbanden door het turnen zo zijn uitgerekt en verslapt dat ze niet sterk genoeg zijn om mijn gewrichten goed op hun plek te houden. Dit verklaarde al veel problemen waar ik enige tijd mee rond liep. Blijkbaar ben ik met hypermobiliteit geboren wat ik niet wist en heb door het turnen het onbewust zo verergerd dat ik er last van heb gekregen. Maar het ergste moest ik nog horen krijgen. Dat was: ‘Je mag geen lichamelijk zwaar werk uitoefenen’, ‘dat betekent dat je geen verloskunde kunt studeren’. WAT?! Wat moet ik nu! Mijn droom om verloskundige te worden spatte uiteen. Wat heb ik mij een tijd rot gevoeld want wat moest ik nu? Hoe zou mijn toekomst er uit gaan zien? Is er een ander beroep dat ik even leuk ga vinden? Kan ik überhaupt nog wel in de gezondheidszorg werken?
Na dit nieuws werd het me allemaal even te veel en ik vond het heel lastig om dit te verwerken. Nu heb ik het geaccepteerd, ben ik lichamelijk sterker geworden (trainen, trainen, trainen) en heb ik er mee leren leven.

Beroepskeuzetest

Ik zat al in het examenjaar van de havo en ik moest me al bijna aanmelden voor een studie. De tijd begon te dringen maar ik wist niet wat ik moest gaan studeren. Ik had me al georiënteerd maar er zat tot nu toe geen leuke studie tussen. Een jaar er tussen uit en werken wilde ik ook niet. Na overleg met de decaan op school en thuis met mijn ouders heb ik samen met mijn ouders besloten om een officiële beroepskeuzetest te doen. Zo’n beroepstest is behoorlijk duur dus het was een serieuze zaak. Na de test gemaakt te hebben en een gesprek met de desbetreffende meneer waar ik de test moest maken kwam er een top 5 uit. Ik weet niet helemaal meer welke studies in de top 5 stonden maar op nummer één stond Logopedie. Ook stond Pabo er tussen maar ik wist dat ik mezelf niet voor de klas zag staan. Fysiotherapie was ook een kanshebber maar dit was lichamelijk te zwaar werk. Dus het werd Logopedie en ja, ik zit nu in het vierde jaar van de studie en moet nog twee stages afronden en ben dan afgestudeerd!

Ben jij ook struikelblokken tegengekomen toen je je studie ging kiezen? Of ben je op het moment je studie aan het bepalen en kom je een aantal hobbels tegen?

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.