Pindasaus a la Mem

Pindasaus of satésaus uit de winkel kopen is er bij mij thuis niet bij. Ik weet zelf niet beter of wij maken zelf de pindasaus. Het is misschien niet de meest bijzondere pindasaus die er bestaat maar wel een hele lekkere. Mijn mem (moeder) maakt hem zo al meer dan 30 jaar.

De ingrediënten 

  • 1 pot pindakaas van 350 gram
  • Snufje zout
  • Theelepel peper
  • Eetlepel suiker
  • 3 theelepels sambal
  • Theelepel knoflookpoeder
  • Theelepel paprikapoeder
  • 2 eetlepels ketjap
  • Eetlepel maggi
  • Scheut tomatenketchup
  • Water 

Ik heb zelf geprobeerd de hoeveelheden er bij te zetten die ongeveer kloppen bij de hoeveelheid pindakaas. Mijn moeder heeft alleen de ingrediënten op papier staan en geen hoeveelheden. Meestal maken we het uit de losse hand. Nadat je alles bij elkaar hebt gedaan en het een saus is geworden kun je hem nog op smaak brengen. Iets zoeter, zouter, scherper of smeuïger? Proef  en voeg nog wat ingrediënten toe naar wat jij lekker vindt.

Bereidingswijze:

Een echte bereidingswijze voor de saus heb ik niet. Je lepelt de pindakaas uit de pot en doet het in een steelpan. Dan vul je de lege pindakaaspot met heet water en laat deze staan. Voeg alle andere ingrediënten toe bij de pindakaas in de steelpan, de volgorde maakt niet uit. Als laatste voeg je het water toe wat in de lege pot pindakaas zit. Je zet de steelpan op een kleine pit op laag vuur. Nu laat je het rustig warm worden en gaat voorzichtig roeren met de garde. Je blijft doorroeren totdat het een mooie smeuïge saus is geworden. Let op: je moet blijven roeren anders bakt de saus aan!
Als het goed is heb je nu een lekkere pindasaus en ben je klaar om aan te vallen.

Variatie mogelijkheden

Ik heb ook een aantal variaties op een rijtje gezet hoe je de saus anders kunt maken:
  • Uitjes frituren
  • Verse knoflook bij de uitjes meebakken
  • Melk, kokosmelk of room gebruiken in plaats van water
  • Honing in plaats van suiker
  • Fijn gestampte nootjes toevoegen 

Pindasaus is lekker bij de nasi, bami, spruitjes of gebruik het als dipsaus. De pindasaus kan je uiteraard ook gebruiken om er een patatje oorlog mee te maken. Lekker!

Share this:

Over ons.

Hi! Wij zijn Saar en Rens, twee twintigplussers uit Friesland. Noord Blauw is de blog waar wij alles op delen wat wij leuk vinden.